Clockwork angel

20131014-213116.jpg
Titel: clockwork angel
Författare: cassandra clare
Serie: infernal devices #1
Sidor: 476
Obs spoilers kan förekomma om du inte läst dom tidigare delarna!
Handling: (obs kopierade…)
Tessa åker till London men istället för att finna hennes bror, Nathaniel så blir hon istället kidnappad av två mystiska kvinnor. Till sin fasa upptäcker hon att hon har magiska krafter och kan förvandla sig till vem som helst bara hon håller i något som har tillhört personen i fråga. Kvinnorna hotar Tessa med att döda Nathaniel och mot sin vilja lär sig Tessa att kontrollera sin kraft. Hon har redan förlorat hoppet när hon möter William, en shadowhunter som befriar henne. En ny värld öppnar sig för henne, och både hon och hennes befriare undrar; varför har Tessa en unik kraft? Och hur kunde kvinnorna veta om hennes krafter innan hon själv gjorde det?
Omdöme: hm vad ska jag säga, jag hade ju redan läst dom första 5 delarna i Mortal instrument serien, så jag hade ungefär tänkt mig att den skulle vara lika bra, men ja mycket liknar varandra ex, Tessa=Clary Will=jace jem=Alex(eller rent av lite Simon) osv
Den börjar bra, tempot ligger på en sån nivå så texten flyter på och man tycker det är bra, man blir intresserad av tessas krafter. För ibörjan får man veta en hel del, både att Tessa kan förvandla sig till vem som helst(om hon har något som tillhör den personen, eller?…) och sen kan kopiera minnen och så. Men jag tyckte inte hon utnyttjade den kraften så mycket. Det roliga var att Magnus bane fick vara med igen/mer!:) men undra hur gammal är…för han är ju med i vår nutida värld(Mortal instruments) några av dom lösa trådarna får man reda på i slutet , men jag undrar, är Tessa en vampyr? Eller vad är hon? Jag tyckte det blev ganska rörigt om vad hon är för något, och hennes bror(halvbror) nate, men jag tycker nate var lite väl hård mot hans syster(Tessa) efter han fick veta att dom igentligen inte är helt riktiga syskon, och bara springer iväg…men slutet var så bra så jag vill läsa vidare!:D och jag hoppas inte det blir något jobbigt triangel drama….0:hoppas den hör serien blir film också!
Rekommenderas till dom som läst dom tidigare böckerna
7/10

Lämna en kommentar

Filed under bok, recension

Kommentera

