Legend

20140406-184745.jpg

Titel: legend
Författare: Marie lu
Antal sidor: 291
Utgiven: 2013
OBS spoilers kan förekomma!(jag läste igentligen den engelska versionen, men nu var det nog så att jag råkade ta ett svenskt omslag, hehe)

Handling:
Det som en gång var västra USA är nu Republiken, en nation som ständigt befinner sig i krig med sina grannar.
Femtonåriga June är född i en elitfamilj i ett av Republikens rikaste distrikt, och hon får sin utbildning i Republikens högsta militära kretsar. Day, däremot, är född i slummen och är landets mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de verkar
June och Day är från två olika världar, och det finns ingen anledning till att deras vägar skulle korsas förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day blir huvudmisstänkt. Indragen i den ultimata katt-och-råtta-leken kämpar Day för sin familjs överlevnad, medan June söker hämnd för Metias död.
Men så upptäcker June och Day, i en chockartad vändning, sanningen om vad som har sammanfört dem. Och hur skrämmande långt deras hemland är berett att gå för att bevara sina hemligheter.

Omdöme: oj oj oj, jag vet inte vad jag ska säga…den här är en av få böcker som gjorde så att jag fick några tårar i ögonen och mitt hjärta blev lite mjukare. När jag först tänkte läsa den så hade jag inte några speciella förväntningar eller ja jag hade hört talas om den här serien överallt typ så jag visste ungefär vad den handlade om. Men jag blev som besatt när jag började läsa denna bok(på min iPad, Altså e-bok) spänningen steg ju längre in jag kom i boken och ja jag läste ut den på kanske 1-2 timmar.
Varannat kapitel så får man läsa ur day och junes PoV(i deras jag form) det tyckte jag var kul för då var man se lite mer vad den andra tycker osv. Jag gillade att båda var as bra på att slåss och båda var smarta, dom är som natt och dag. Men jag har inga ord för hur bra denna bok var, jag är redo att läsa nästa del snart! Jag pustade ut när det inte var ett annat jobbigt triangel drama, som tur va:D mycket blod spilldes och många blev sårade…båda beskrevs att dom såg vackra och snygga ut såklart, ahah dom flesta karaktärerna beskrivs antingen söt eller snygg. Boken var lite förutsägbar så jag listade nästan ut hur det skulle slutaXD
Men ja ni borde läsa denna bok!
8/10
Du kan köpa den här adlibris
Eller här bokus
Eller om du vill köpa på engelska här amazon

Rekommenderas för dom som ex läst hungergames eller liknande genre
Rekommenderas inte för dom som vill läsa om fantasy eller deckare

>

Lämna en kommentar

Filed under bok, recension

Kommentera

