The maze runner!

Hej

nu kommer jag att recensera the maze runner från vad jag läst:) innan har jag gjort en recension på filmen the maze runner så nu har jag också läst första boken i serien.

maze-runner-i-dodens-labyrint

TACK SEMIC FÖR BOKEN!

Titel: The maze runner

Författare: james Dashner

Antal sidor: 384

Utgiven: 2014

OBS  spoilers kan förekomma!

Handling: När Thomas vaknar upp i en hiss minns han ingenting, bara sitt eget namn. När hissdörrarna öppnas möter Thomas en stor grupp tonårskillar, som liksom han själv har fått sina minnen raderade. De är inlåsta i ett stort område som omges av höga stenmurar.

Allt de vet är att dörrarna till en enorm labyrint som omger dem öppnas varje morgon, och varje kväll stängs de. Labyrinten myllrar av dödliga faror, och väggarna i den flyttas dessutom varje natt.
På något sätt måste de försöka hitta ut, men hur?

Då händer något oväntat – Teresa skickas dit. Hon är den första tjejen någonsin som kommit. Det verkar som om hon och Thomas känner varandra sedan tidigare. Vad betyder det? Kan hon vara till hjälp när de ska försöka ta sig därifrån levande? Och vem vet vilka svar som väntar där ute …

Omdöme:  Så nu äntligen har jag läst ut den här, det tog bara ca 1-2 timmar för mig att läsa denna bok, den var så bra:D Fast jag hade såklart en massa komentarer som jag tänkte i huvudet. Det var så jobbigt, för när jag läste den hära boken så jämförde jag med filmen som jag hade sett först, det var skit jobbigt. Ex, i filmen och på engelska heter ”monstrena” The Grievers eller något och nu på den svenska översättningen heter dom Gläntingarna eller något ahahah xD  Men jag ska inte säga att den var dålig, jo först i början blev jag alldeles för besviken, men den blev faktiskt mycket bättre när jag hade läst ungefär halva. Den bästa delarna är när Thomas är i labyrinten för då händer det lite^^  Den liknade väldigt mycket the hunger games i att båda är med i en slags fejk värd. Fast Thomas och gänget har det mycket värre än katniss och gänget, eller kanske inte mycket värre men värre.

Författaren beskriver så annorlunda karaktärerna än hur dom är filmen. Om jag ska vara ärlig så tycker jag att filmen var bättre, den hade mer spänning i sig. Men det kanske är för att jag läste boken efter jag såg filmen.

Jag tycker att du borde läsa den på engelska isåfall eftersom orginalet är alltid bäst och du får bättre namn på monstrena. Du som gillade the hunger games,divergent och fluggornas herre ska banne mig läsa den hära boken! Den passar in i kategorin action,spänning,äventyr och lite  dystopi.

7/10

 

Ni kan köpa boken här Adlibris eller bokus

Enjoy

 

 

Lämna en kommentar

oktober 14, 2014 · 2:33 e m

Kommentera

