Bokbloggsjerka 5 – 8 december

Hej! jag vet att jag är lite sen med denna jerka men bättre sent en aldrig right?;)

Här är Annikas helg fråga

Den lyder såhär:

Hur tror du att man kan inspirera barns läsande? Har du några goda exempel?

Hm, jag är själv ett ”barn” fortfarande, men hur jag började läsa var att jag hittade en jätte bra serie/bok och sen ville jag fortsätta att läsa. Så vad jag tror kan inspirera barns läsande är att få dom att först får se filmen på boken och sen läsa boken. Men om vi tar exempel Harry potter, det har varit en väldigt stor ”revolution” om man får säga det själv, för många barn och vuxna, pojkar som flickor har säkert sätt filmerna och sen har tyckt att filmerna var så bra och då vill dom läsa böckerna. Men det är svårt att säga specifikt hur man kan inspirera barns läsande, för det är så individuellt vad man tycker om att läsa och hur. Men det är alltid mysigt att läsa tillsammans, det gjorde alltid jag när jag var liten^^det kan säkert vara en anledning varför jag läser så mycket:D Jag älskar att läsa helt enkelt, det är en skön avkoppling och man kan tänka på annat i just den stunden. Men det som jag tror hjälper mycket att börja läsa är nog om man i tidig ålder får en bok i handen och att man läser högt tillsammans det ger mycket sen senare i livet.

Ja det var mitt lilla svar ses

xoxo/sizzen

3 kommentarer

Filed under idag

3 responses to “Bokbloggsjerka 5 – 8 december

  1. Harry Potter har nog inspirerat många.

  2. Ja, precis som du säger så är ju alla olika. Något som funkar för den ena, funkar inte alls för den andra.

  3. Mina barn började läsa själva parallellt med att vi läste högt för dem, de var omgivna av olika sorters böcker och vi besökte bibliotek. De blev riktiga bokslukare, men bara i en period. Nu läser det inget alls, men jag lever på hoppet att de ska hitta tillbaka till läsandet igen.

Kommentera

