Bokbloggsjerka 10 – 13 april

Hej!

Då var det dags för helgens jerka hos Annika

Veckans fråga kommer från Robert:

Varför är det nästan bara kvinnor som bokbloggar?

Den frågan funderar jag på faktiskt ibland. Jag tror att det inte är många killar som bokbloggar eftersom många killar inte alls läser böcker nästan. Det kan både vara för att dom inte vill bli utpekad av sina kompisar för att ”han” tror att han kommer bli mobbad kanske. Lite lever kvar bland könsrollerna att killarna ska vara ute och sporta medans tjejerna ska vara hemma och läsa. Eller nja kanske inte riktigt, men det är svårt att veta. För männen tar mycket plats i många andra samanhang dock inte bland böckerna.

Men jag tor helt enkelt att kvinnor är mer intresserad av att diskutera böcker och gå lite djupare.

Det blev ett ganska blandat svar, men ett riktigt svar kán jag nog inte ge er.

Ses

8 kommentarer

Filed under bokbloggsjerka, jerka

8 responses to “Bokbloggsjerka 10 – 13 april

  1. Håller med om att kvinnorna nog mer gärna diskuterar det de läst.

  2. Ganske stor enighet om at det at flest kvinner leser bøker er hovedgrunnen. Men det er nok mange andre ting som også spiller en rolle 🙂

  3. Jag tror att kvinnor över lag gärna vill diskutera det de läst.

  4. det anses inte vara häftigt nog att läsa skönlitteratur, tror jag. inte tjänar man något på det heller

  5. Deckare och spionromaner borde väl ändå kunna anses som ”manliga”.

  6. Att fler kvinnor läser och att kvinnor kan ha ett större behov att diskutera vad som lästs påverkar säkert statistiken kring att fler kvinnor bloggar. Intressant fråga.

  7. Håller med, jag har samma teori!

  8. Jag tror att män och kvinnor helt enkelt är olika och män har inte alls samma behov av att bli bekräftade genom att andra håller med 🙂

Kommentera

