Hej!

igår gick jag och såg cirkeln på bio, äntligen säger jag! Här kommer min recension

Titel: Cirkeln

Genre: Action, fantasy

Utgivning: 2015

Handling:

En natt när månen färgas blodröd, befinner sig sex unga tonårsflickor i en övergiven folkpark, dragna dit av en mystisk kraft. Där avslöjas en gammal profetia. De är ”De utvalda”, en grupp häxor – utsedda att rädda världen. Plötsligt är tiden i gymnasiet på liv och död – bokstavligt talat.

Omdöme: Innan jag såg filmen så hade jag läst boken. Det gjorde mycket att jag gjort det innan eftersom man hänge med bättre då. Jag hade ganska höga förväntningar, tidningarna har gett dom ganska högt betyg. Men jag visste redan lite vad som väntade mig och hur det slutade, det förstörde lite. Skådespelarna var helt okej, dom var inte dåliga men inte bra. Tyckte dock att dom kunde ändrat lite på hur karaktärerna såg ut, ex Ida skulle vara mer snobbig av sig. Vanessa var den ända jag var nöjd med xD Men hursomhelst så tyckte jag att dom överdrev alla effekter dom använde, det förstörde för mig. Precis som i böckerna/boken så siktar dom sig in mycket på karaktärerna och inte på själva övernaturligheten. Jag tyckte ändå dom fått till filmen hyfsat, tror den var ganska svår att göra. Historien balanserar mellan gymnasiets vardag av mobbning och fantasyvärldens effektfulla actionscener. Jag blev lite uttråkad i vissa scener när det gick väldigt segt som ex i början där med Rebecka och sen där scenerna tills Minoo säger till sin lärare att hon gillar honom dom var rätt så sega. Filmen har rätt så bra soundtrack som höjer stämningen bra.

Jag ger den                                                                                            6/10

Annonser