Red Queen

41VTPDCAq5L._SX330_BO1,204,203,200_

Titel: Red Queen

Författare: Victoria Aveyard

Serie: Red Queen#1

Sidor: 320

Förlag: Harper teen/orion

Utgivning: 2015

OBS spoilers kan förekomma!

Handling:

Mare Barrow’s world is divided by blood—those with red and those with silver. Mare and her family are lowly Reds, destined to serve the Silver Elite whose supernatural abilities make them nearly gods. Mare steals what she can to help her family survive, but when her best friend is conscripted into the army, she gambles everything to win his freedom. A twist of fate leads her to the royal palace itself where, in front of the king and all his nobles, she discovers a superhuman ability she didn’t know she had.

Except… her blood is Red.

To hide this impossibility, the king forces her into the role of a lost Silver princess and betroths her to one of his own sons. As Mare is drawn further into the Silver world, she risks her new position to aid the Scarlet Guard—the leaders of a budding Red rebellion. Her actions put into motion a deadly and violent dance, pitting prince against prince and Mare against her own heart.

omdöme: Innan jag hade läst den så hörde jag mycket gott om boken, så då hade jag höga förväntningar. Åhh jag älskar bokens framsida, den passar perfekt till boken. En krona med rött blod. Jag gillade konceptet med att det var olika slags ”människor”, det fanns dom med silver blod som hade otroliga förmågor medans dom med rött blod bara var människor med inga förmågor och ingen makt. Det var bra köns balanserat så att det inte var att bara killarna stred utan det var jämlikt. Man kom snabbt in i boken. Det som ger ett stort plus var att man hade ingen aning hur det skulle sluta. Men jag fick inte känslan riktigt. Jag blev riktigt irriterad på prinsarna, jag anade att någon skulle bedra resten osv. Mitten av boken var lite seg, men jag tog mig igenom boken i alla fall:) Slutet var nästan den bästa delen ur hela boken. Eftersom det är en trilogi som måste boken göra så att man vill läsa vidare. Men den var bra!

Jag hittade några bra quotes här kommer dom:

”I have lived that life already,

In the mud

In the shadows,

In a cell,

In a silk dress

I will never submit again.

I will never stop fighting”

jag ger den                                              8/10

1 kommentar

Filed under bok, bokrecension, recension

One response to “Red Queen

  1. Pingback: Julklappstips ”böcker” | sizzen

Kommentera

