I ljusets makt

I ljusets makt (Grisha-trilogin, #1)

Titel: I ljusets makt orginal.Shadow and bone

Författare: Leigh Bardugo

Serie: The Grisha#1

Språk: Svenska

Förlag: Gilla böcker(Tack för boken!)

Sidor: 296

Utgivning: 2015

OBS SPOILERS kan förekomma!

Handling:  

Alina Starkov är ingen särskild, bara en av alla fattiga, föräldralösa ungdomar i landet Ravka – ett rike som en gång var mäktigt och välmående men som nu drabbats av fattigdom och krig. På en resa attackeras Alina och hennes bästa vän Mal, och när han hotas till livet väcks en uråldrig kraft hos Alina, stark nog att rädda Mal, och kanske även det krigshärjade Ravka.

Alina förs genast till landets magiska elit, Grishan, och en helt ny värld öppnar sig för henne. En värld av magi och gnistrande överflöd, men där Alina inte vet om hon kan lita på någon – inte ens Grishans mäktige ledare, Skuggmästaren, som kanske är den enda som kan hjälpa Alina att ta makten över sin kraft och fullborda sitt öde.

Omdöme:  Innan jag skulle läsa ”i ljusets makt” hade jag väldigt blandade känslor, först tyckte hade jag förväntningar sen inte alls. Men första delen av boken började inte så bra tyckte jag, blev lite uttråkad eller okoncentrerad kan man säga. Världen är väldigt unik och intresssant, dock kan man relatera till andra böcker som har lite lika världar som denna. Protagonisten Alina börjar från botten och växer väldigt mycket genom hela boken, hon lär känna sina styrkor och svagheter. störde mig lite på att mycket kretsade kring det yttre, man ska vara vacker annars måste man fixa sig…

Blev droppen nästan när hon började upptäcka sina känslor för henns bästa bästa vän Mal, men neeej inte igen. Tjejen ska alltid falla för killen. Jag gillar Mal, men i början var han bara en jobbig karaktär, men i slutet blev han min favorit. Genom hela boken får man läsa ur Alinas PoV, hade varit mer intressant att få läsa ur skuggmästarens  och Mals PoV. Jag hade ingen aning om vad dom kände och tänkte. Andra halva av boken blev riktigt spännande, blev helt fast och läste ut den väldigt kvickt. Shippade faktiskt skuggmästaren och Alina ett tag där i mitten av boken hehe,  men det ändrades och nu shippar jag Alina och Mal.

Språket är vackert samtidigt som boken är lättläst och som fängslar en, så cred till både Leigh bardugo och översättaren Carina Jansson. I helhet gillade jag boken, det var skönt att den inte var jätte tjock som vissa fantasyserier utan mer ca 300 sidor som ”i ljusets makt”. Jag kommer läsa nästa bok ur trilogin ”Stormens öga” så snart som möjligt. Laddar upp inför Leigh Bardugos besök till Sverige:)

Du kan köpa den på Adlibris | Bokus | SF-bokhandeln

Jag ger den                                                                       3,5/5

Lämna en kommentar

Filed under bok, bokrecension, Leigh Bardugo, recension

Kommentera

