Bokbloggsjerka 1 – 4 april 2k16

Heej!

Dags för helgens bokbloggsjerka!

Helgens fråga: Koko tycker att bokbloggsvärlden fokuserar för mycket på det som är nytt och spännande. Därför vill hon utmana er att blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Kul fråga, jag har inte bästa kollen på hur gamla böckerna är som jag har läst och kommer tipsa om, men vi kör:

  1.  Jane Eyre av Charlotte Brontë
  2. Svindlande höjder av Emily Brontë
  3. Stolthet och fördom av Jane Austen
  4. Alla böcker av Agatha Christie
  5. Huset Ushers undergång av Edgar allan poe
  6. Flugornas herre av William Golding

Okej listan kan bli lång så det blir 6 av mina favoriter, jag har ingen riktig motivering men de är så bra så att dom fortfarande är i fokus i bokvärden. Jag såg förresten Jane Eyre, alltså filmen i onsdags. Det finns väldigt många versioner av den filmer, jag såg den nyaste tror jag. Har ni sett någon klassiker på film? Isåfall vilken ochh tyckte ni om den? 🙂

 

Ha en skön helg!

12 kommentarer

Filed under 2016, bokbloggsjerka, idag, jerka

12 responses to “Bokbloggsjerka 1 – 4 april 2k16

  1. Bara nummer 5 som jag inte läst där! 🙂

  2. Huset Usher har jag läst För många gånger, känns som obligatorisk litteratur på varje litteraturkurs jag har läst 😉

  3. Fina tips, är nyfiken på dessa men börjar med Jane Eyre 🙂

  4. Det var ingen dålig lista. Önskar att lästiden räckte till fler böcker än den gör.

  5. Flugornas herre har jag läst, skulle gärna testa Poe klassisk engelsk skräck.

  6. Trevlig lista där jag läst alla.

  7. Brittisk romantik gillar jag inte, det spelar liksom ingen roll hur mycket klassiker böckerna är, så Austen och Brontë går bort, men jag har vissa funderingar på Svindlande höjder, som jag har förstått inte är sliskig romantik. Flugornas herre är fortfarande något av det bästa jag läst.

  8. De jag läst på din lista gillar jag också! Och min favoritfilmatisering av Jane Eyre är BBC mini-serie 🙂

  9. Bra lista. Det är så roligt med äldre böcker. 🙂 Stolthet och fördom är mycket bra och jag gillar tvserien med den väldigt mycket. Bra filmatisering 🙂

  10. Pingback: En riktigt gammal bok | Andra upplagan

Kommentera

