Bokbloggsjerka 29 april – 2 maj 2k16

Hej!

Dags för helgens bokbloggsjerka!

Annika undrar:

Skulle du kunna tipsa om en bok (eller flera) som utspelar sig i dina hemtrakter?

Jag antar att frågan syftar på den hemort man växt upp i och inte den man föddes i. Hursomhelst bor jag fortfarande i Stockholm och det är den hemort som jag har växt upp i. Det finns en del böcker om Stockholm, dock läser jag faktiskt inte alls många sånna böcker(som utspelar sig i Stockholm). Men de jag kan tipsa om är Per Anders fogelströms bok ”Mina drömmars stad” , ”Röda rummet” av August Strindberg och ”Snabba Cash ”av Jens Lapidius 🙂

 

Ha en skön helg!

 

10 kommentarer

Filed under 2016, bokbloggsjerka, idag, jerka

10 responses to “Bokbloggsjerka 29 april – 2 maj 2k16

  1. Mina drömmars stad har jag faktiskt tänkt att läsa om.

  2. Har läst alla böcker du nämner. Fogelströms stadsserie är helt fantastisk.

  3. Snabba cash har jag funderat på att läsa! 🙂

  4. romaner som tilldrar sig i Stockholm finns det verkligen gott om!

  5. Hemtrakten är nog där man själv känner att den är och jag är helt säker på att man kan ha flera, som där man växte upp och där man bor senare i livet 🙂

  6. Jag har sett filmen Snabba cash

  7. Jag valde fyra hemtrakter 🙂

    Fogelström är bäst!

  8. Bra tips! 🙂 Det var länge sen jag läste Röda Rummet men jag älskar verkligen Strindbergs sätt att skriva. Hemsöborna är en klar favoritbok 🙂 Fogelström skriver bra men blev lite deppig av att läsa. Han beskriver en väldigt svår och hård tid… Snabba cash har jag inte läst men vill 🙂

  9. Jag tycker folk har tolkat hemtrakter ganska fritt 🙂 Jag valde den plats jag bor nu, Helsingfors, som liksom Stockholm finns mycket skrivet om.

  10. Mina drömmars stad tyckte jag var intressant, men jag blev lite snopen där mot slutet så jag kom av mig med att fortsätta serien 🙂 Tack för påminnelsen.

Kommentera

