Glastronen aka Throne of glass

maas_glastronen_omslag_inb.jpg

Titel: Glastronen (Throne of glass)

Författare: Sarah J maas

Serie: Glastronen #1 (Throne of glass #1)

Förlag: Modernista (Tack för recensionsexemplaret!)

Sidor: 400

Utgivning: 2016 (org. 2012)

OBS SPOILERS kan förekomma!

Handling: I ett land i avsaknad av magi, där kungen styr med järnhand, kallas en lönnmördare till ett slott. Hon reser dit, inte för att döda kungen utan för att vinna sin frihet. Om hon besegrar tjugotre motståndare i en tävling – mördare, tjuvar och soldater – blir hon frigiven från fängelset och kommer att få tjäna som kungens Mästare.
Hennes namn är Celaena Sardothien.
Kronprinsen kommer att utmana henne. Kaptenen för livgardet kommer att beskydda henne. Men något ondskefullt ruvar i glasslottet – och det är där i syfte att döda. I takt med att den ena efter den andra av hennes motståndare dör förvandlas Celaenas kamp för frihet till en kamp för överlevnad, och till ett desperat försök att förgöra ondskan innan den utplånar hennes värld.

Omdöme: OMG Throne of glass serien är en sån bra serie, jag avgudar hela serien och älskar den av hela mitt hjärta. Men alla böcker är förstås inte lika bra, den sämsta av alla delar är förvånansvärt första boken. Visst den är bra på alla sätt och vis men ändå är det något jag saknar i denna bok. Eftersom jag innan hade läst den engelska versionen först kunde jag inte låta bli att jämföra, som sagt blir jag alltid mer indragen i storyn om jag läser boken på engelska. Men generellt har översättaren gjort ett bra jobb om man inte ser små felen.

Själva handlingen är helt klockren, lönnmördare, palatsintriger, magi och romanser. Vad mer kan man begära? Och karaktärerna är så perfekta för min del, Celaena som är vår protagonist är den största och bästa badass/kick ass karaktären någonsin. I början kändes det som att hon var stolt över att vara lönnmördare, att hon skröt med det. Det var kanske inte riktigt vad jag hade tänkt mig från henne.

Sammanfattningsvis gillar jag boken, men kanske inte till den grad som jag velat. Eftersom jag nu har läst alla delar i serien som är utgiven vet jag vem Celaena väljer som älskare aka lover  och allt där i mellan. Så kan jag inte ge så högt betyg eftersom jag vet hur mycket bättre de kommande böckerna är. Behöver inte säga mer utan läs Glastronen nu direkt efter du just läst min recension, om du inte redan har gjort det!

Jag ger den    3/5

 

köpa den här: Adlibris, Bokuseller CDON

2 kommentarer

Filed under idag

2 responses to “Glastronen aka Throne of glass

  1. Pingback: Tips | sizzen

  2. Pingback: De mest efterlängtade böckerna 2016 | sizzen

Kommentera

