Sveket

9789172996434.jpg

Titel: Sveket

Författare: Ursula Poznanski

Serie: (Die Verratenen #1)

Förlag: Opal (Tack för recensionsexemplaret! )

Sidor: 440

Utgivning: 2014

OBS SPOILERS kan förekomma!

Handling:

Vad gör du när ditt liv vänds ut och in? När ditt skyddade liv i sfären tar slut för att du hör ditt namn räknas upp bland de som måste dödas. De
som ska dödas för att en konspiration hotar hela sfärsystemet. En konspiration du aldrig hört talas om. Världen i sfärerna är perfekt och rättvis. Ria och de andra studenterna arbetar disciplinerat för att vidareutveckla denna värld och för att förbättra för klanerna som lever utanför i kyla och svält. Det tror de i alla fall.

När Ria tillsammans med fem andra studenter beskylls för att vara del i en konspiration faller deras värld i bitar. De flyr, svikna, förföljda och utlämnade åt ödet. Utanför sfärerna hotas deras liv inte bara av kyla, svält och illasinnade klaner, utan även av sfärernas verkställare. Varför är det så viktigt att de dör?

Omdöme: Åh herregud vad bra bok, redan på första sidan var jag fast. Jag kunde inte sluta läsa, jag blev så överrumplad över hur bra den var. Innan hade jag absolut inga förväntningar.

Ria som är vår protagonist i ”Sveket” är en väldigt intelligent och logisk person, hon är inte bra på att slåss fysiskt men hennes förmåga att läsa av människor och kunskaper i diplomati gör henne till en farlig motståndare. Jag gillar hennes relation med Aureljo, man vet inte riktigt om dom är tillsammans eller bara väldigt nära vänner. Antagligen är dom nära vänner. Det var också skönt med att det inte var något kärleksdrama, ganska logiskt att inte använda energin till det ändå.

Det är rätt högt tempo men både språket och själva berättelsen flyter på bra. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta läsa den här serien och jag hoppas att den kommer vara minst lika bra som ”Sveket”. Rekommenderas starkt!

Jag ger den    4/5

Boken finns att köpa på AdlibrisBokus och Cdon.

Lämna en kommentar

Filed under bok, bokrecension, idag, recension

Kommentera

