Änglafall

ee_anglafall_omslag_inb.jpg

Titel: Änglafall

Författare: Susan Ee

Serie: Penryn och tidernas slut

Förlag: Modernista (Tack för recensionsexemplaret!)

Sidor: 272

Utgivning: 2015

OBS SPOILERS kan förekomma!

Handling: Sex veckor har gått sedan apokalypsens änglar utplånade den moderna världen som vi känner den.
Brutala gatugäng regerar på dagarna, rädsla och vidskepelse styr på nätterna. När krigaränglar för bort en hjälplös liten flicka tänker Penryn, hennes sjuttonåriga syster, göra allt för att få henne tillbaka. Allt, inklusive att slå sig ihop med Raffe, en skadad fiendeängel.
Penryn och Raffe reser genom ett mörkt och förvridet Norra Kalifornien mot änglarnas högborg i San Francisco, där Penryn kommer att riskera allt för att rädda sin syster, och där Raffe måste förlita sig på sina största fienders nåd för att ha en chans att bli hel igen.

Omdöme: Jag vet att många har gillat ”Änglafall” så jag hade rätt höga förväntningar. Det som sänkte mina förväntningar alldeles i början var hur förutsägbar boken är. Man kunde direkt ana hur det skulle sluta.

Det var så längesen jag faktiskt plockade upp en bok om änglar och läste den. Jag har saknat världen där änglar existerar, i denna bok beskrivs änglar inte som goda varelser utan mer läskiga och farliga. Det gillade jag, det är så en ängel ska vara (tycker jag)

Låt oss tala om Penryn , vår huvudkaraktär. Hon är smart , färdigtänkt, och fyndig men också skyddande , lojal , och beslutsamt . Jag gillade hur stark syskon kärlek hon hade till sin syster, hon blev heller inte en sån tjej som alltid tänker på hur attraktiv killen är osv.

Jag fastnade inte så mycket för Raffe förrens i slutet, då äntligen var han ärlig och sa hur han kände. Annars var inte han särskilt speciell.

Wow this book was pretty freaking awesome. Språket var fantastisk och övertygande. Ängelfall är en relativt kort historia , men det är så mycket som händer hela tiden att du inte märker det. Jag älskade sin ursprungliga twist på änglar , det är intressanta och roliga karaktärer. Tempot är högt, det finns en hel del action och spänning i boken som gör så att du inte kan sluta läsa. Änglafall är en riktig bladvändare, rekommenderar starkt. 

Jag ger den     4/5
Du kan köpa den hos Adlibris och  Bokus
Lämna en kommentar

Filed under bok, bokrecension, idag, recension

Kommentera

