Poison Study

Titel: Poison Study

Författare: Maria V. Snyder

Serie: Study #1

Sidor: 409

Utgivning: 2007

OBS SPOILERS kan förekomma!

Handling: Choose: A quick death…Or slow poison…

About to be executed for murder, Yelena is offered an extraordinary reprieve. She’ll eat the best meals, have rooms in the palace—and risk assassination by anyone trying to kill the Commander of Ixia.

And so Yelena chooses to become a food taster. But the chief of security, leaving nothing to chance, deliberately feeds her Butterfly’s Dust—and only by appearing for her daily antidote will she delay an agonizing death from the poison.

As Yelena tries to escape her new dilemma, disasters keep mounting. Rebels plot to seize Ixia and Yelena develops magical powers she can’t control. Her life is threatened again and choices must be made. But this time the outcomes aren’t so clear…

Omdöme: Till att börja med så är det här den andra gången jag läser ”Poison Study”, men det var så längesen så jag läste om den dels för att jag ville läsa resten av delarna som jag har i min bokhylla men också för att jag har hört hur bra dom andra delarna är. Eftersom jag redan hade läst den en gång innan så visste jag redan ungefär vad som skulle hända, men fortfarande älskade jag ”Poison Study” , boken är intressant rakt igenom. Jag läste ut den i en sittning på mindre än 1,5 timme.

Vår protagonist Yelena är en härlig karaktär, hon tar ingen skit och är både stark fysisk och psykisk. Hon har blivit en av mina favorit karkatärer, älskar också hennes dialoger med Valek som är ganska kall av sig i början. Valek är en krigare som är stentuff och är väldigt lojal i början mot the commander. Jag gillar att deras romans inte tar fart direkt utan det tar hela boken innan det blir något. Ska man se på deras ålder så har jag sett framför mig att Yelena är ungefär 18 och Valek kanske 25, men har läst att Valek skulle va typ 30 och Yelena runt 20?

Boken är full med oväntande händelser och överraskningar som gör boken till en riktigt underhållande läsupplevelser. Jag kan inte vänta tills jag får tid att läsa nästa del i serien!

Jag ger den      4/5

Lämna en kommentar

Filed under bok, bokrecension, idag, recension

Kommentera

