Den kallaste flickan i coldtown

29694925_O_1.jpg

Titel: Den kallaste flickan i coldtown 

Författare: Holly Black

Förlag: Raben & sjögren (Tack för recensions exemplaret!)

Sidor: 432

Utgivning: 2016

OBS SPOILERS kan förekomma!

Handling: Det är morgon och Tana vaknar upp i ett badkar. Det tar ett tag innan hon minns var hon befinner sig. Det var fest kvällen innan. I vardagsrummet hittar hon de andra festdeltagarna, de är döda och ett fönster står på vid gavel. Någon har brutit mot regeln som säger att man aldrig någonsin får öppna ett fönster efter mörkrets inbrott. När hon går vidare in i sovrummet hittar hon de enda överlevande, förutom hon själv. Svarta sopsäckar är uppsatta för fönstren och i sängen ligger Tanas före detta pojkvän Aidan bunden med silvertejp för munnen. På golvet bredvid ligger en annan kille fastkedjad. Hans hår är svart som bläck och när han tittar upp på Tana ser hon att hans ögon är röda som rubiner.

För att rädda sitt eget och de andras liv måste Tana ta sig in i Coldtown. Där lever monster och människor sida vid sida. Staden är farlig. Den är en bur, ett fängelse för de dömda och alla som vill vara med.

Omdöme: Den kallaste flickan i Coldtown började bra, intressant start som fick min uppmärksamhet . Sen tyckte jag boken spårar lite med att människor seriöst vill bli vampyrer med flit… Då ser man inte vampyrer som läskig utan mer häftiga och coola, det tycker jag är helt fel. En vampyr ska vara livsfarlig och vacker, något som människor ska hålla sig ifrån.

Huvudkaraktären Tana är den persons Pov vi får läsa ur , hon är rätt korkad ibland. Exempel i början när hon precis har sett sina kompisar mördade och ska ”fly” springer hon in i en kedjad vampyr (som skulle kunna vara mördaren)  och hennes douch till pojkvän som har blivit biten och är Cold. Vad gör hon? Jo hon befriar dem båda. Det har tydligen ingen som helst betydelse att vampyren ( Gavriel ) kan ha varit mördaren och att Aidan kan hoppa på henne och suga hennes blod varje minut…

Världen som boken utspelar sig i känns väldigt modern både blogg och filmklipp är i fokus. Ex så filmas och bloggas det inifrån Coldtown och läggs ut på youtube. Man filmar ”häftiga” händelser (som när någon dör och blir cold och sen vampyr etc) och lägger ut direkt. Jag känner igen mig i vår värld, folk nuförtiden filmar istället för att hjälpa personen i första hand.

Det fanns så många delar där jag blev frustrerad och irriterad . Jag vet att många  har gillat denna bok men själv var ”Den kallaste flickan i coldtown” inget för mig. Men det fanns intressanta delar i boken som jag gillat. Men i slutändan gillade jag inte boken tyvärr. Jag rekommenderar denna bok till alla som gillar vampyr böcker.

Jag ger den   2/5

Köp hos Bokus eller Adlibris

Lämna en kommentar

Filed under bok, bokrecension, idag, recension

Kommentera

