Sammansvärjningen

9789172997295.jpg

Titel: Sammansvärjningen

Författare: Ursula Poznanski

Serie: Die Verratenen #2

Förlag: Opal (Tack för recensionsexemplaret! )

Sidor: 440

Utgivning: 2015

OBS SPOILERS kan förekomma!

Handling: Ria och hennes vänner har växt upp i sfärernas trygghet som skyddar mot den ogästvänliga naturen utanför. Nu lever de ett liv i hemlighet i världen utanför sfärerna, i staden under staden. Varken klanerna eller sfärbefolkningen får veta var de är, de hotas från olika sidor. Endast några få är invigda. Ria och hennes vänner vill försöka komma fram till varför de hotas till livet, och Ria hittar ett spår i det gamla biblioteket. Men det går för långsamt framåt. Sandor, klanfurstens andreman, och Ria inleder en försiktig relation, men när klanfursten dör i skadorna av ett fiendeangrepp och Sandor blir klanfurste vill han plötsligt och oförklarligt inte veta av Ria längre. Nu känns det ännu viktigare att hitta svaret på frågorna kring hotet.

Omdöme: Som ni vet om ni läser min blogg så gillade jag  ”Sveket”  riktigt mycket ,som är första delen i serien. Jag hade såklart höga förväntningar på att andra delen skulle vara minst lika bra, men nja den var bra men den var lite seg ibland så det gjorde andra delen lite sämre. Exakt som sveket så är sammansvärjningen välskriven och fängslar läsaren.

Mysteriet kring varför folk vill dom döda löper som en röd tråd hela vägen, det är så himla spännande. Själv försöker jag lista ut varför, men nej det är omöjligt att lista ut det Ursula har vävt in allt så bra i storyn. Samhället känns väldigt genomtänkt och jag gillar hur allt är uppbyggt. Jag jämför det lite med dagens samhälle, det finns lite likheter.

Ser man på karaktärerna är Ria fortfarande min favorit, hon är så himla intelligent och snabbtänkt, det gör henne till en intressant person att få följa genom hela boken/trilogin. Vi har Sandor som jag var irriterad på i princip hela boken eftersom han stötte bort Ria genom att knuffa in henne i en törn buske så hon gjorde illa sig på i slutet av första boken. Men eftersom jag har läst tredje delen också förstår jag varför och att det faktiskt var bra att han gjorde det i slutändan. Eftersom jag aldrig har tyckt eller sett att Ria och Aureljo varit ett officielt par så har jag tyckt att det varit okej att hon och Sandor fick något tillsammans. Jag menar dom är faktiskt gulliga fastän dom är rätt olika.

Sammansvärjningen var en bra dystopi,  slutet var både överraskande och spännande. Eftersom jag redan läst sista delen så vet jag hur jävla bra den var. Poznanski är en riktigt begåvad författare och man känner att dystopi är hennes genre. Rekommenderas starkt till dig som gillar dystopier!

Jag ger den     3/5

Köp boken hos Adlibris, Bokus och CDON.

Lämna en kommentar

Filed under bok, bokrecension, idag, recension

Kommentera

