Bokbloggsjerka 2 – 5 september (tema: filmatiseringar)

Hej!

Det ska bli så skönt med helg och bokbloggsjerkan,  har haft det väldigt häktiskt. Har börjat med många nya ämnen som filosofi, naturkunskap , företagsekonomi, religion och lärande och utveckling inklusive gymnasiearbetet. Så känner mig helt slut, hoppas det blir lite bättre. I helgen ska jag bara ta det lugnt, plugga lite, sova över med några kompisar och övningsköra. vad ska ni göra i helgen? 

Helgen fråga: Personligen är jag inte så intresserad av att se filmatiseringar av böcker jag har tyckt om, eftersom jag med få undantag har blivit riktigt besviken på hur någon kan ”slakta” en bok och göra en skitfilm av den. Hur är det med dig? Har du sett en film som kanske till och med var bättre än boken (eller lika bra), eller har du läst en bok som du tycker ska bli film?

Oftast brukar filmen vara sämre än boken så jag försöker att alltid ha läst boken innan jag ser filmen.Jag vill kunna skapa mina egna bilder och tankar om karaktärerna. En bra film jag har tyckt om är ”Forest Gump” den finns som bok men jag har tyvärr inte hunnit läsa den boken. Sen gillar jag Harry potter filmerna och ”If i stay” en riktigt bra film och bok!

Det finns flera bra böcker som skulle kunna filmatiseras, dock håller det ibland inte som ex The mortal instrument serien/filmen, den var inte alls så bra som jag hade velat. En bok/serie som jag verkligen vill ska filmatiseras ska faktiskt bli film! Och gissa vilken serie/bok det är?? Ingen mindre än ”Throne of glass ”serien av Sarah j maas inklusive hennes andra serie ”A court of Thornes and Roses” serien. Jag är så himla glad! 😀

Ha en skön och trevlig helg!

/ Siri

12 kommentarer

Filed under bokbloggsjerka, idag, jerka

12 responses to “Bokbloggsjerka 2 – 5 september (tema: filmatiseringar)

  1. The Mortal Instruments håller jag med om, varken filmen eller serien var lyckad där.

  2. Nej, just det! Forrest Gump har man inte läst som bok, kanske man borde försöka göra. 😉

  3. Harry Potter är ju ett perfekt exempel på att det faktiskt går att göra bra film på bra bok 🙂

  4. Hade ingen aning om att Forrest Gump finns som bok! If I saty ska jag kanske försöka se redan nu i helgen 🙂

  5. Försöker också att läsa böckerna innan jag ser filmerna. Hade inte en susning om att Forrest Gump var baserad på en bok!:)

  6. If I stay har jag också med i mitt inlägg i dag 🙂 Jag grät till boken och jag grät till filmen. Så bra båda två, och vilken fin musik.

  7. Att Forrest Gump var en bok också fick jag reda på långt efter att jag sett filmen!

  8. Ja, Forrest Gump, jag hade någon gång tänkt läsa den boken men det har inte blivit av än åtminstone.

  9. Forrest Gump var ju verkligen bra som film. har inte läst boken

  10. Forest Gump har jag inte läst och bara sett små bitar av filmen.

  11. Jag gillade If I Stay boken. Måste se filmen. har inte riktigt kommit mig för än. ^^

Kommentera

