Slutet

9789172997981.jpg

Titel: Slutet

Författare: Ursula Poznanski

Serie: Die Verratenen #3

Förlag: Opal ( Tack för recensionsexemplaret! )

Sidor: 440

Utgivning: 2016

OBS SPOILERS kan förekomma!

Handling: Nu känner Ria till det smittsamma viruset som dödar så snabbt. Hon vet att det är tänkt att förinta sfärerna och deras invånare, som hämnd för alla de bortrövade barnen och för att skapa en ny framtid för ytterbefolkningen. En förfärlig plan. Det enda motgift som finns bevakas av Quirin, som vägrar tänka om. En dag är han spårlöst försvunnen, och Rita och hennes vänner har förlorat sin trygghet. Ria ger inte upp sitt sökande efter motgiftet, hon vill skydda både klanmedlemmars och sfärsinvånares liv. Då får hon reda på något fullkomligt oväntat, något av ofattbar grymhet. Något som är större än allt som hon hittills har avslöjat.

Omdöme: Åh herregud vilket epic slut på en fantastiskt dystopi, Jag tycker att världsbygget är otroligt häftigt, världen beskrivs så detaljerat och är så otroligt intressant

Boken följer fortfarande våra huvudkaraktärer och nu i sista delen får man också möta ännu fler karaktärer. Flera av dem nya karaktärerna kommer ha stor betydelse för Ria kan jag säga. Det har varit en bergochdalbana för mig, så många ups and downs. Boken var spännande rakt igenom, det fanns ingen lugn stund utan det hände något hela tiden.

Jag har nog glömt att nämna detta men jag tycker det har varit skönt att kärleksdramat eller vad man nu ska kalla det inte har varit i centrum i trilogin, det händer alldeles för ofta i andra böcker.

I sista delen får man slutligen den fruktansvärda förklaringarna till varför sfärernas ledning försökte mörda de allra främsta av sina studenter. Fortfarande se man en tydlig röd tråd i boken och man försöker lösa gåtan innan man får reda på svaret i slutet, men tyvärr lyckades jag inte lista ut gåtan.

Slutet är riktigt spännande och oviss ända till slutet och man ser hur alla ledtrådar och pusselbitar faller på plats i slutet av boken. Denna trilogin är en av de absolut mest läsvärda dystopin sedan trenden inleddes med Hungerspelen. jag kunde inte slita mig ifrån den så jag läste ut den i en ända sittning!

Jag ger den   4/5

Köp den hos Adlibris , Bokus och Cdon

Lämna en kommentar

Filed under bok, bokrecension, idag, recension

Kommentera

