Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Titel: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn 

Författare: Ransom Riggs 

Serie: (Miss Peregrine’s Peculiar Children #1)

Förlag: Raben & Sjögren (Tack för recensionsexemplaret! )

Sidor: 380

Utgivning: 2011 (2016 med detta omslag) 

OBS SPOILERS kan förekomma!

Handling: En ödslig ö. Ett övergivet barnhem. Och en samling märkliga fotografier. Sextonårige Jacob tror inte längre på de historier hans farfar brukade berätta för honom.

Skrönorna om barnen med märkliga förmågor är bedrägliga minnen från hans farfars barndom, och samlingen med sepiatonade fotografier är såklart bara ett av farfars alla påhitt. Men omständigheterna kring farfaderns död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och till de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för underliga barn.

Bland dess övergivna rum och ekande korridorer kan Jacob inte motstå en djupdykning i sin farfars förflutna och snart inser han att barnen i huset kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara märkliga – kanske till och med farliga – och att de inte skeppades iväg till en enslig ö helt utan anledning. Men framförallt står det klart: De underliga barnen kan fortfarande vara vid liv.

Omdöme: Till att börja med så har jag helt enkelt följt med strömmen och läst Miss peregrines hem för besynnerliga barn, det har varit en så stor hype runt denna bok och när det skulle göras en film om boken tvekade jag inte länge tills jag började läsa den. Men jag hade faktiskt redan tänkt läsa denna bok för länge sen, men det blev aldrig av eftersom jag var för rädd för bilderna.

Jag gillade boken inte så mycket som jag hade tänkt mig, det kan bero på att jag hade sky höga förväntningar. Men också att jag inte riktigt kände så värst mycket, sure jag log och skrattade i vissa stunder men jag fick inte ”djupa” känslor, vilket var väldigt synd.

Det som bland annat gör den här boken så speciell är alla fotografier ,användningen av bilderna gjorde karaktärerna så verkliga. Ransom Riggs förklarar i slutet att fotografierna är verkliga och att han har hittat dem hos olika samlare, vissa är dock lite ändrade för att passa in i historien.

En sak som jag kanske inte riktigt gillade var Jacobs romans med Emma, det kändes riktigt weird att Emma hade varit ihop med hans farfar innan och nu började få något med Jacob. Men fick försöka tänka bort det.

Miss Peregrines är en bra bok.The setting,  karaktärerna, handlingen, bilderna var vävt samman vackert som skapade en underbar one-of-a-kind historia som säkerligen lämnar ett stort intryck på läsaren. Jag skulle inte säga att det var en cliffhanger i slutet utan mer ett öppet slut. Jag kommer absolut läsa fortsättningen asap!

2 kommentarer

Filed under idag

2 responses to “Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

  1. Jag har inte sett filmen än men är taggad. Har läst de två första böckerna och gillade dem 🙂

Kommentera

