Julkalenderbloggstafett 2016

1-24.jpg

Idag är det min tur att ta över stafettpinnen från Gabriella 🎄❤

Om du har missat det är det Sofie från Sofies bokblogg som håller i en bloggstafett där vi är  24 bokbloggar som varje dag bloggar om en eller flera böcker. Årets tema är ”En viktig bok” 

Eftersom jag hade så svårt att välja bara en bok fick det bli två:

jag-ar-malala-flickan-som-stod-upp-for-ratten-till-utbildning-och-skots-av-talibanerna.jpg

Boken handlar om: När talibanerna tog kontroll över Swatdalen i Pakistan vägrade en ofattbart modig flicka att låta sig tystas. Malala Yousafzai stred för alla flickors rätt till utbildning, vilket tisdagen den 9 oktober 2012 var nära att kosta henne livet.

Det här är en mycket kraftfull och känslosam historia att ta del av . Jag tycker det är så himla viktigt att faktiskt uppmärksamma detta att alla inte har rätt att gå i skolan och skaffa sig en utbildning. Vi i Sverige tycker det är en självklarhet , att man ibland kan bli lite för ovetande om vad som händer i världen.(om ni förstår vad jag menar) Visst du kan höra nyheter men ändå kan man inte riktigt leva sig in i hur det faktiskt är. Att Malala gjorde de uttalande om rättvisa var väldigt modigt. Jag blir alltid så känslosam när jag läser sådana berättelser, jag skulle så gärna vilja hjälpa, inte bara pakistan utan andra länder på något vis. Mer än att bara skänka pengar hela tiden.

TOG-NYT-Cover.jpg

Boken handlar om: After serving out a year of hard labor in the salt mines of Endovier for her crimes, 18-year-old assassin Celaena Sardothien is dragged before the Crown Prince. Prince Dorian offers her her freedom on one condition: she must act as his champion in a competition to find a new royal assassin.

Nu undrar ni säkert varför jag valde denna bok, det finns många skäl varför. Personligen för mig betyder Throne of glass väldigt mycket. En anledning är att jag älskar huvudpersonen Celaena, hon är så himla badass, har självförtroende,  är alltför arrogant och full av sig själv samtidigt som hon har en sida där hon gillar böcker, smink och kläder. Celaena Sardothien är absolut arrogant, det är något även hon är villig att erkänna. Men jag har aldrig förstått varför folk inte gillar när hon kommenterar positivt om sig själv. Kanske en del människor inte gillar när en karaktär är medveten om sin egen skönhet.

Hon visar att vara en stark hjältinna betyder inte att du förlorar eller minskar din kvinnlighet. Hon är inte mindre feminin eftersom hon kan svinga ett svärd, men hon är heller inte mindre kick-ass bara för att hon har en kärlek till mode.

Hoppas ni förstod vad jag menade

Nu lämnar jag över stafettpinnen till Sofie som kommer blogga imorn 😀 

 

4 kommentarer

Filed under 2016, bloggstaffet, idag

4 responses to “Julkalenderbloggstafett 2016

  1. Ja just det Malala måste jag ju läsa! Och å, Glastronen har jag också totalt glömt bort. Men ja,så himla bra att hon är säker med sig själv ju? Borde alla vara.

  2. Bra val av böcker! Jag har inte läst någon av dem, men dina beskrivningar säger väldigt mycket. Malala är jag dock sugen på att läsa, fler modiga människor behövs i världen!

  3. Boken om Malala har jag läst och tyckt mycket om. Hon är en imponerande ung kvinna.

Kommentera

