Rör mig inte!

978132604_rormignte_8019.jpg

Titel: Rör mig inte!

Författare: Tahereh Mafi

Serie: Shatter me #1

Förlag: B Wahlströms

Sidor: 350

Utgivning: 2012

OBS SPOILERS kan förekomma!

Handling: Ingen vet varför Juliettes beröring är dödlig. Och så länge hon sitter inlåst och inte kan skada någon är det ingen som bryr sig om det heller. Världen har för fullt upp med att falla sönder för att ha tid med en 17-årig, trasig och inbunden tjej. Svält och sjukdomar decimerar befolkningen, fåglarna flyger inte längre och molnen har fel färg.

Återetablissemanget sa att bara de kunde ställa saker till rätta igen, och de låste in Juliette i en cell. Nu har så många människor dött att de överlevande viskar om krig. Och Återetablissemanget ändrar sig. Kanske är Juliette mer än en pinad själ i en giftig kropp. Kanske är hon precis vad de behöver just nu.

Juliette tvingas välja: bli ett vapen i Återetablissemangets tjänst. Eller slåss mot dem.

Omdöme: 

Redan från första sidan blir man fast i berättelsen. Den går in direkt på handlingen och slösar inga sidor på långa beskrivningar. Bokens styrka ligger mycket i berättarrösten. Man får komma Juliettes tankar väldigt nära, det kan vara korta meningar men också upprepningar och metaforer. Språket är helt unikt och vackert, berättelsen flyter på bra. Dock kan den vara rätt deprimerande i början med tanke på handlingen, men den blir bättre efter man läst några kapitel. Alldeles i början kunde jag störa mig på att det var så himla överstruket, men jag vande mig efter ett tag och då hade jag inga problem med det, det speglar ju också den onda ofria värld hon lever i. Rör mig inte slutade aldrig överraska mig utan helt plötsligt kunde den ta en helt annan vändning en man trott.

Boken handlar om kärlek, ondska och omöjliga val. Men också om en desperat längtan efter tillhörighet och att finna hopp, förtroende och självrespekt. Rör mig inte är en välskriven debut roman som slutar när det är som mest spännande och som tur är det bara första delen i en trilogi.

Jag ger den 3/5

Lämna en kommentar

Filed under bok, bokrecension, idag, recension

Kommentera

