Tusende våningen

Tusende-våningen-omslag.jpg

Titel: Tusende våningen 

Författare:  Katharine McGee

Serie: (The Thousandth Floor #1)

Förlag: Gilla böcker/lilla pirat förlaget (Tack för recensionsexemplaret! )

Sidor: 426

Utgivning: 2017

OBS SPOILERS kan förekomma!

Handlingen: 

Manhattan, år 2118. Ett tusen våningar högt torn skuggar hela Brooklyn. I det finns allt man kan önska sig – för den som har råd. Och det har Avery, vars familj bor på tusende våningen. Hon har allt, utom det hon egentligen vill ha. Nästan lika högt upp bor hennes bästa vän Leda. För att dölja sina egna hemligheter börjar hon ta redan på andras, genom att anlita hackaren Watt. Långt ner i huset bor Rylin, som kämpar för att försörja sig och sin lillasyster, efter att deras mor dött. Och Eris, som tvingas ytta från toppen till botten, när hennes familjs hemlighet avslöjas.

Omdöme: 

Tusende våningen är en bok jag blev intresserad av redan när den kom ut på engelska, så jag blev glad när den skulle bli översatt till svenska. Jag vet att jämförelserna blir lite gamla men tänk er en framtida  version av gossip girl och Pretty little liars.

Tusende våningen utspelar sig i New York City, ett hundra år från nu. Ju rikare du är, desto högre är våning. De lever i en mycket teknisk värld, och kan göra nästan vad de vill inom loppet av några sekunder. Allt är snabbare och mer bekvämare, så länge du är rik nog att ha råd med det.

Boken berättas från fem olika synvinklar/PoV, och även om deras röster inte var så olik från den andre så hade varje karaktär sina egna unika perspektiv på saker. Deras berättelser började sakta att kollidera, bli trasslig och mer och mer komplicerad. Det var lite Gossip Girl-liknande på det sätt som alla sov med alla och även de mest oskyldiga människor gömde obeskrivliga hemligheter.

Ska jag vara ärlig så var några berättelser mer intressantare än andra, och andra karaktärer var bara irriterande. Okej jag störde mig faktiskt på alla karaktärer, men ex så var jag mer intresserad av att läsa Averys PoV än dem andra. Men herregud, jag vet inte hur många gånger jag himlade med ögonen och suckade genom hela boken. Ledas och Averys vänskap, helt katastrofal… Atlas den mystiske killen gjorde som han ville…Allas jävla problem hela tiden, de tror att världen kretsar kring dem. Bruh, väx upp säger jag

Vet att de flesta inte gillar Averys och Atlas relation, förstår dem men kunde inte låta bli att gilla dem två tillsammans.  Atlas blev adopterade när han var några år gamla och dem ses som syskon. Men vafan gör det 😉 skoja det blir incest isåfall, men gillar dem ändå

Största problemet var bristen på världs byggnaden, och sexistiska attityder från manliga highliers (aka människor som bor på de högsta våningarna) som gick obemärkt förbi.

När det gäller sexismen(jag menar detta ska vara framtiden, jag förväntar mig jämställdhet:

”Ah,” Bryce said quietly, his eyes traveling up and down her body. ”Well, I’m glad Cord’s taste is improving. You’re certainly better than the last one.”

Sammanfattningsvis var det en rolig, fartfylld och  ljus bok. Jag avslutade boken på en dag eftersom det är en guilty pleasure . Jag rekommenderar att läsa Tusende våningen om du är trött på tyngre böcker och bara behöver något snabbt att komma igenom. Förbered dig för massor av backstabbing, hemligheter, svek, romantik, och även mer. Bonus för utmärkt mångfald och bisexuella karaktärer.

Jag ger den 3,5/5

 

 

Du kan köpa boken hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Lämna en kommentar

Filed under 2017, bokrecension, idag, recension

Kommentera

