Bokbloggsjerka 12 maj – 15 maj

Hej!

Nu var det dags för helgens bokbloggsjerka! 🙂

Frågan lyder:

Finns det en numera avliden författare som du skulle vilja hedra? Vem och varför i så fall?

Ohh det finns flera jag skulle vilja hedra, men den som dyker först upp är Astrid Lindgren som nog de allra flesta känner till. Hon har skrivit verk som Pippi Långstrump , Emil i lönneberga, Madicken, Ronja rövardotter och många fler barn klassiker. Därför jag vill hedra henne är just för att hon har ex som med Pippi visat att tjejer också är starka, vilket kanske inte var så vanligt på den tiden att tjejer fick ta plats. Men även hennes andra böcker har varit till stor hjälp till många och mig själv. Ja ni fattar nog vad jag menar.

lindgrensamling.jpg

Ha en trevlig helg!

8 kommentarer

Filed under bokbloggsjerka, idag, jerka

8 responses to “Bokbloggsjerka 12 maj – 15 maj

  1. Bra val! 🙂 Pippi var en favorit när jag växte upp och

  2. Bara att instämma: hurra för Astrid. Men denna gång valde jag ett annat namn, ett okänt för de flesta!

  3. Astrid Lindgren är populär

  4. Jag fattar mycket väl vad du menar. Ett mycket bra val!

  5. Väldigt bra val. Min favorit bland Astrid Lindgrens böcker är nog Ronja rövardotter, men de flesta är givetvis bra. Jag valde också en barn- och ungdomsboksförfattare: https://tonica.dreamwidth.org/137093.html.

  6. Astrid Lindgren är alltid lika aktuell.

Kommentera

